سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و طلحه و زبیر بدو گفتند با تو بیعت مى‏کنیم به شرط آنکه ما را در خلافت شریک کنى ، فرمود : ] نه ، لیکن شما شریکید در نیرو بخشیدن و یارى از شما خواستن ، و دو یارید به هنگام ناتوانى و به سختى درماندن . [نهج البلاغه]

دانلود کتاب آموزشی پیوند درختان کلیک کنید


دانلود کتاب آموزشی هرس درختان کلیک کنید


دانلود فیلم آموزشی هرس سیب درختی کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید 

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

 
دوشنبه 94 فروردین 31 , ساعت 9:11 عصر

دانلود فیلم هرس درختان میوه,
فیلم هرس انواع درختان میوه,
فیلم آموزشی هرس درختان میوه,
نحوه هرس کردن درختان میوه,
فیلم های آموزشی هرس درختان میوه,

 

 

 

نواع هرس
    یکی از انواع هرس که در سال های اول بعد از کاشت درختان برروی آنها اعمال می شود عمل تربیت نام دارد که طی آن برای درخت یک اسکلت و چهارچوب مناسب اتخاذ می شود. در این حالت شاخه های کج و نابجا و آنهایی که زاویه کمی با تنه اصلی دارند حذف می شوند و شاخه های فرعی با زاویه باز سربرداری می شوند فاصله اولین شاخه تا سطح زمین بهتر است 60 سانتی متر باشد و شاخه های فرعی نیز 20 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. تعداد شاخه های فرعی اصلی در تاج درخت، در درختان سردسیری حداکثر 8 عدد است، در غیر این صورت با مشکل نفوذ نور به وسط درخت روبرو می شوند و همچنین اعمال مدیریت های زراعی به خوبی امکان پذیر نمی شود. برای دریافت بهترین زاویه و بیشترین دریافت نور از سه نوع هرس فرم طبیعی یا حفظ شاخه وسط و نگهداری آن شاخه به عنوان پیشاهنگ مرکزیCentral Leader که شاخه های فرعی از آنها منشعب می شوند و یا فرم محور متغیر Modified Leader که در آن پس از قطع ساقه اصلی و به وجود آمدن چند شاخه جانبی قوی یکی از شاخه های جانبی که معمولا بالاترین و نزدیک ترین شاخه به محور وسط است به عنوان پیشاهنگ و محور و جانشین ساقه اصلی قطع شده استفاده می کنند. نوع دیگر فرم جامی Open Center است که برای دریافت نور بیشتر شاخه وسط از محل معینی قطع و شاخه های جانبی با موقعیت مساوی از اطراف آن به گونه ای خارج می گردند که وسط درخت باز باشد.
    هر سه نوع ذکر شده در بالا مزایا و معایبی دارند و برای یک نوع از درختان مناسب هستند در فرم طبیعی پیشاهنگ مرکزی حجم تاج بزرگ و درخت پابلند می گردد و شاخه های اصلی تقریبا ضعیف هستند و به تدریج زیر بار خم می شوند. به علاوه، نفوذ نور در این روش تربیت کافی نیست و شاخه وسط ضعیف می گردد.
    در فرم جامی امکان نفوذ نور و گردش هوا در داخل درخت بیشتر از انواع دیگر است و در میوه هایی که تشکیل رنگ در آنها مهم است طرفداران بیشتری دارد اما در مناطقی که نور فراوان است و رنگ میوه مورد نظر نیست فرم مناسبی نمی باشد.
    بهترین روش برای درختان میوه تربیت با پیشاهنگ متغیر است که محور از 60ـ70 سانتیمتری سطح زمین قطع می گردد. در بهار با ظاهر شدن شاخه های جانبی بالاترین آن به عنوان جایگزین محور اصلی انتخاب و آن را کمتر کوتاه می کنند و بقیه را در چهار طرف محور جدید و کوتاه تر هرس می کنند در حالی که وسط درخت باز است، این روش، محاسن کلیه روش ها را دارد. بعد از ایجاد یک اسکلت مناسب در سال های اول کاشت درخت در زمین، هر ساله شاخه های خشک، مریض و نابجا و کلیه پاجوش ها و تنه جوش ها را قطع کنید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ