سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس به شخصی مسأله ای بیاموزد، مالکش می گردد . گفته شد : آیا وی را خرید و فروش هم می کند؟ فرمود : نه، بلکه امر و نهیش می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

دانلود کتاب آموزشی پیوند درختان کلیک کنید


دانلود کتاب آموزشی هرس درختان کلیک کنید


دانلود فیلم آموزشی هرس سیب درختی کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید 

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

 
سه شنبه 94 اردیبهشت 1 , ساعت 10:51 صبح

    انواع هرس درختان,
    هرس درختان گرمسیری,
    اسلاید هرس درختان,
    هرس درختان پسته,
    خردکن هرس درختان,
    هرس درختان سیب,

 

 

مراحل تربیت درخت زیتون (هرس فرم) :

1 – انتخاب 5 – 3 شاخه اصلی و حذف نرک ها، پاجوش ها، تنه جوش ها و شاخه های اضافی 2 – تک تنه نمودن تنه درخت ( با توجه به نوع برداشت ) 3 - باز و بسته نمودن تاج درخت بر اساس موقعیت منطقه و شرایط اقلیمی 4 – تحریک ایجاد و ازدیاد شاخه های بارده و گسترش تاج درخت ( سرزنی ) 5 – کاهش رقابت بین شاخه ها

6 – کوتاه کردن شاخه ها  7 – حذف شاخه های آلوده و بیمار

نکات قابل توجه در هرس زیتون :

شرایط محیطی، نوع رقم، نوع خاک، آب قابل دسترس، باردهی سال قبل، نحوه و شدت هرس سال قبل، رشد شاخه های سال قبل، نوع مصرف میوه باید در زمان هرس زیتون رعایت گردند.  با توجه به اینکه گل های زیتون بر روی شاخه های یکساله (شاخه های سال قبل) و میوه زیتون بر روی شاخه های دو ساله تشکیل می شود باید همه ساله تعداد مناسب شاخه های دو ساله روی درخت جهت باردهی اقتصادی نگه داشت.

امور و عملیاتی که باید سالانه در باغات زیتون به منظور باردهی انجام شود:

1 – کنترل ارتفاع درخت و گسترش جانبی تاج

2 – حذف نرک ها، پاجوش ها، تنه جوش ها، و شاخه های رقیب

3 – حذف شاخه هایی که تولید میوه کرده اند

4 – حذف شاخه های روی هم افتاده و به داخل تاج رفته

در مناطق گرم باید شاخه های بارده را به سمت تاج درخت هدایت نمود و در کل تاج درخت را پایین آورد. ( ارتفاع درخت را کم کرد )

انواع هرس باردهی مناسب در مناطق گرم و خشک :

بوته ای : در مناطقی که سرمای زمستان شدید دارند و احتمال سرمازدگی است توصیه می شود. این فرم دارای چند تنه بوده و برای درختان بارده تربیت نشده مناسب است ، با انتخاب 3 تنه اصلی (شاخه)  با توزیع مناسب در اطراف درخت  این فرم به دست می آید.شدت سرزنی ها باید در حد متوسط باشد تا از انبوه شدن تاج جلوگیری شود.

کروی : این روش و روش قبل برای مناطق گرم و خشک با رطوبت نسبی پائین توصیه می شود. در این مناطق به دلیل تابش نور زیاد نباید هرس شدید شاخ و برگ بر روی درخت زیتون صورت گیرد.در این فرم درخت از ارتفاع 50-40 سانتی متری سطح زمین سرزنی شده و  4-3 بازوی اصلی با زوایه مناسب و با فواصل کم نگه داشته و سرزنی صورت می گیرد، در این فرم نسبت به فرم شلجمی شاخه های بیشتری در داخل تاج نگه داری می شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ