سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را سه نشانه باشد : شناخت خدا و آنچه نیکو و بد می دارد . [امام علی علیه السلام]

دانلود کتاب آموزشی پیوند درختان کلیک کنید


دانلود کتاب آموزشی هرس درختان کلیک کنید


دانلود فیلم آموزشی هرس سیب درختی کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید 

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

 
یکشنبه 94 فروردین 30 , ساعت 8:28 عصر

فیلم آموزشی هرس کردن درختان,
نحوه هرس کردن درختان پسته,
هرس درختان,
انواع هرس درختان,

 

 

باید و نبایدهای هرس درختان میوه‏

در باغ­داری سنتی و تفکر قدیمی باغداری، باغدار کسی بوده است که صاحب درختان تنومند و بلند باشد، اما امروزه با بالا رفتن مطالبات تولید کننده و مصرف کننده، سهولت حرکت ماشین آلات کاشت، داشت، برداشت و درجه بندی کیفی محصولات موضوعیت یافته است و رعایت هرس و تربیت صحیح درخت در بین باغداران رایج گردیده است. به طور کلی، می­توان گفت، با اجرای هرس صحیح و در نظر گرفتن نکات فنی و توجه به نحوه باردهی هر نوع درخت، اهداف کلی زیر تامین می­شود:

1- شکل و فرم دادن به نهال که در سال های اول تا چهارم، به عنوان هرس فرم دهی اجرا می شود .
2- حذف شاخه‌های خشکیده، آفت زده و مزاحم .
3- خلوت کردن تاج درخت از شاخه و برگ های اضافی جهت ورود  نور و هوا به درون شاخسار درخت .
4- جلوگیری از تناوب باردهی و سال‌آوری درخت با حذف و تنک کردن تعدادی از شاخه‌های بارده و در نهایت بعضی از میوه‌ها .
5- جوان کردن درختان مسن، ازطریق حذف شاخه‌های پیر و جایگزین کردن آنها با شاخه‌های جوان
6- جلوگیری از رشد رویشی بیش از حد و وادار کردن گیاه به رشد زایشی که منجر به تولید میوه می‌گردد .
7- ایجاد تعادل بین ریشه و ساقه ، که به ویژه هنگام انتقال نهال دارای اهمیت است .
8- بالا بردن کیفیت و اندازه محصول.
9- کوتاه نگه داشتن درخت که  باعث راحتی کار در مراحل داشت (سمپاشی وهرس) و نیز برداشت محصول می گردد .

هر چند، کلمه­ی هرس با زمستان مترادف است اما، اصولا به هرس زمستانه، هرس سیاه یا winter prunning می­گویند که چنانچه این هرس منجر به قطع تعداد زیادی از شاخه­ها و خصوصا قطع 3/2 از شاخه­ها (در جوان کردن درختان پیر) گردد، به آن هرس سنگین (Hard prunning) و در صورتی که فقط به سرزنی و حذف چند شاخه­ی محدود منتهی گردد، به آن هرس سبک یا (Light prunning) می­گویند. هرس سبز یا هرس تابستانه که در فصل رشد (بهار یا تابستان) صورت می­گیرد در مورد، درختچه­های زینتی (بعد از اتمام دوره­ی گل­دهی) معمول­تر از درختان میوه­دار است و در بعضی درختان میوه­دار نیز با هدف بالا رفتن کربوهیدرات­ها در داخل شاخه و تعیین سرنوشت جوانه در اواخر تابستان به نفع تولید جوانه گل انجام می­گیرد. اصولا، هرس زمستانه، پس از ریزش برگ­ها در پاییز شروع و در اواخر زمستان با شروع جریان یافتن شیره­ی گیاهی و پف کردن شکوفه­ها خاتمه می­یابد. اما در مناطقی که امکان خشک شدن درختان در زمستان وجود دارد، هرس زمستانه باید تا حد امکان به تأخیر بیفتد.

تنک کردن یا کوتاه کردن؟ کدام؟

هرس با هر فرم و شکلی، با کلمه­ی قطع و برش مترادف است. این برش یا منتهی به حذف جوانه­ی انتهایی (Terminal bud) می­گردد که در اصطلاح باغبانی به روش کوتاه کردن سرشاخه­ها معروف است و یا به دلایل مختلف، کل شاخه قطع می­گردد که تنک کردن شاخه­ها (Thining out) نامیده می­شود.. انتخاب یک یا هر دوی این روش­ها، مستلزم شناخت عادت گونه به میوه دهی است. اما به طور کلی می­توان گفت که کوتاه کردن سرشاخه­ها بیشتر در هرس فرم و چند سال اول عمر درخت و قبل از باروری صورت می­گیرد، مگر اینکه شاخه­ای اضافه، بدجا و مزاحم وجود داشته باشد که قطع شاخه را از بن ایجاب کند. پس از اینکه درخت فرم مطلوب خود را یافت و اسکلت و چهارچوب اصلی و بازو­های بارده آن مشخص گردید، عمل تنک کردن با هدف جهت جلوگیری از ازدیاد شاخه­ها، باز کردن وسط درخت در نورگیری بهتر و تنک کردن شاخه­های بارده اهمیت می­یابد. پس از مدتی نیز در جوان­تر کردن درخت، می­توان از هر دو روش، به طور همزمان استفاده نمود.


یکشنبه 94 فروردین 30 , ساعت 8:28 عصر

هرس درختان گرمسیری,
هرس درختان سیب,
اسلاید هرس درختان,
هرس درختان پسته,

 

 

لم هرس درختان میوه در کشورهای مختلف از سال ها قبل تا به حال در حال پیشرفت و بهبود روشها بوده است.

 راههای گوناگون جدیدی از قبیل استفاده از هورمونهای کند کننده رشد تا کنون بررسی شده اند .

 یکی از اهداف مهم تولید پایه های پا کوتاه  در درختان میوه هم جهت کاهش عملیات باغبانی و در پی آن کاهش هزینه های هرس می باشد.

تربیت و هرس درختان هلو در باغات میوه تجاری


  •  هرس کار موفق باید بداند که درخت چگونه رشد می کند و چگونه به روش های مختلف هرس جواب می دهد همچنین مشاهده نتایج هرس دراصلاح روش ها در سال بعد مهم و موثر می باشد.
  • روش های هرس باید بر اساس فیزیولوژی گیاه طراحی شوند .ویک هرسکار باید این نکات را در اجرای عملیات هرس رعایت نماید،در غیر این صورت موجب خسارت به درخت و کاهش عمر درخت و کاهش باردهی یا کاهش کیفیت محصول می گردد.

تربیت و هرس درختان هلو در باغات میوه تجاری

تربیت و هرس درختان هلو در باغات میوه تجاری


یکشنبه 94 فروردین 30 , ساعت 8:27 عصر

    فیلم آموزشی پیوند درختان میوه رایگان,
    دانلود فیلم آموزشی پیوند درختان میوه,
    فیلم آموزشی تکنیک های پیوند زدن درختان,
    دانلود فیلم های آموزشی پیوند زدن درختان,

 

 

هرس و تربیت درختان انار

در مورد هرس و تربیت اکثر درختان پرورشی الگوهای متعارف و علمی موجود میباشد. متاسفانه در مورد درختان انار الگوی متعارف و ثبت شده ای جهت تربیت و هرس آنها در دسترس نمیباشد، با توجه به تجربه عملی ما و تبعیت از الگوی معماری 1000 درخت در هکتار، هرس و تربیت اسکلت درختان متاثر از این نوع معماری خواهد بود. انار درختی است که در سالهای اولیه پس از کاشت رشد سریعی داشته و در صورت برخورداری از شرائط مناسب از سال سوم به بار مینشیند. تولید پاجوش فراوان از ویژگیهای این درخت است، مراقبت از فرم گیری صحیح اسکلت این درخت در سالهای اولیه و حذف مستمر پاجوشها و شاخه های نرک و سربرداری از درخت در سالهای پس از بلوع ، جهت ممانعت از رشد طولی درخت و توجه به آفتاب سوختگی محصول از نکات مهم در موضوع هرس درختان انار میباشد.

هم اکنون در باغات قدیمی درختان انار با ارتفاع 5 متر و تاج گسترد دیده میشود که تراکم درخت در هکتر را به حدود 600 درخت محدود کرده است، در حالیکه ما از الگوی حدود 1000 درخت در فواصل 2×4 پیروی کرده و این خود مستلزم اتخاذ نوعی از هرس و فرم دهی اسکلت درختان انار میباشد، بگونه ای که ضمن حفظ اسلوب صحیح و انتقال نور کافی به تاج درختان و رسیدن به عملکرد بهینه محصول، امکان تردد تراکتور در بین ردیفها و انجام عملیات لازم میسر باشد. لذا قبل از هر کاری باید تصویر روشنی از اسکلت نهایی درخت و نحوه گسترش تاج درخت در فضای بین ردیفها و حداکثر ارتفاع مجاز درخت در ذهن داشته باشید.

در باغداری نوین توجه به مکانیزاسیون و کاهش هزینه های کارگری از نکات اساسی در تربیت درختان است. واقیت این است که در اقلیم گرم ایران با شدت تابش بالا آفتاب سوختگی میوه انار از معضلات دایر در باغات انار میباشد. چاره این معضل حفاظت از میوه ها در سایه انداز شاخ و برگهای درخت میباشد. مسئله ای که ضمن جلوگیری از تبخیر آب موجود در میوه از آفتاب سوختگی پوست آن نیز جلوگیری میکند، تراکم بالای درختان و فاصله کاشت نزدیک آنها از عوامل کاهش این خسارت میباشد. اما یک سوال اساسی در اینجا مطرح است که چگونه باغات انار را طراحی و به چه شکلی اسکلت درختان را تربیت کنیم تا ضمن حفظ حداکثر پوشش میوه ها بیشترین نور به تاج درخت وارد شده و همچنین امکان تردد تراکتور نیز در بین ردیفها میسر باشد؟


یکشنبه 94 فروردین 30 , ساعت 8:27 عصر

    فیلم پیوند زدن درختان میوه,
    دانلود فیلم پیوند درختان میوه,
    فیلم پیوند درختان میوه رایگان,
    دانلود فیلم پیوند زدن درختان میوه,

 

 

www.bazaartv.ir/Files/Video/2014-07-23/13-57-20-922.flv


یکشنبه 94 فروردین 30 , ساعت 8:27 عصر

    ماشین های هرس کن درختان,
    سی دی فیلم آموزشی روشهای پیوند زنی درختان,
    آشنایی با هرس درختان سیب و انگور,
    فیلم پیوند درختان میوه,

 

 

درختان انار بیشتر بشکل چند تنه تربیت میشوند اگر مایل به استفاده از این فرم هستید و یا ایجاد فرم تک تنه را مشکل میبینید، ابتدا سه شاخه اصلی را که از زاویه مناسب نسبت به هم برخوردار هستند و از تقارن کامل با درختان هرس شده مجاور برخوردارند، انتخاب و بقیه شاخه ها را از محل طوق جدا کنید.



تنه باقیمانده را از محل طوق ریشه تا محل انشعاب تاج بدقت از هرگونه جوانه برگ یا چوب تمیز کنید، توصیه میشود برای اینکار از اره باغبانی استفاده و برای جلوگیری از سبز شدن مجدد جوانه ها از محل برش، اره را کمی به داخل تنه فرو برده و جوانه ها را بصورت دل بر از محل شاخه جدا کنید. جدا کردن اینگونه تنه جوشها از محل تنه اصلی برای سالیان متوالی باید ادامه یابد تا هیچکونه خللی ناشی از ایجاد شاخه های بر هم زننده فرم تنه بوجود نیاید.


<   <<   6      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ