سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که مردم را دست می اندازد، نباید [امام صادق علیه السلام]

دانلود کتاب آموزشی پیوند درختان کلیک کنید


دانلود کتاب آموزشی هرس درختان کلیک کنید


دانلود فیلم آموزشی هرس سیب درختی کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید 

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

 
دوشنبه 94 فروردین 31 , ساعت 9:12 عصر

دانلود فیلم آموزشی هرس درختان میوه,
انواع هرس درختان میوه دانلود پاورپوینت,
دانلود نمونه سوالات هرس درختان میوه,
آموزش هرس,
آموزش هرس مرکبات,

 

 

 در اواسط دی ماه بعد از برداشت محصول بهتر است ابتدا با یک هرس سریع ( قطع کردن شاخه های زاید پایین دست ) به سراغ محلول پاشی رفت . چرا که بعد از گذراندن یک سال پر بار ، خصوصا در مورد نارنگی بهتر است سریعتر اقدام به محلول پاشی جهت جبران توان از دست رفته درخت نمود میزان و مواد حد اقلی لازم ، اوره به مقدار 8 در 1000 و روی به مقدار 4 در 1000 و اسید بوریک به مقدار 4 در 1000 ( برای باغات مرکبات قسمت های مرکزی مازندران  ) می باشد . 

        محلول پاشی در صورت دیر نشدن ( طولانی نشدن هرس )  اگر بعد از هرس باشد مناسب تر است و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف محلول خواهد شد . نتیجه عملی  محلول پاشی بعد از چند سال از نظر کمی و کیفی محصول کاملا مشهود است .

      شایان ذکر است  میزان مصرف محلول در این مرحله با محلول پاشی در مواقع سمپاشی کاملا فرق داشته  و به صورت مه پاش و سریع  انجام می شود و می توان تا یک سوم  میزان سمپاشی  ( ولک پاشی ) در نظر گرفت .

       در مورد زمان هرس باید گفت چون هرس  کار ی وقت گیر و حساس و تا حدی مدیریتی است ( فرم دهی و آینده باغ از نظر کمی و کیفی به آن بسته است ) و کار یست نیازمند تجربه و دقت و حوصله که بهتر است در صورت امکان به کارگر واگذار نشود در نتیجه زمانبر بوده و بهتر بعد از برداشت محصول ( اواسط دی ماه ) شروع شود تا بتوان در اسفند  به مراحل کود دهی و محلول پاشی رسید .


دوشنبه 94 فروردین 31 , ساعت 9:12 عصر

دانلود آموزش هرس سیب,
    دانلود آموزش هرس درختان میوه,
    آموزش هرس درختان میوه,
    دانلود هرس درختان میوه,
    دانلود فیلم هرس درختان میوه,

 

 

نوع هرس
در شرایط ایران، مرکبات نیازى به (هرس) و تنک شدن ندارند ولى در کشورهاى دیگر به‌ویژه در مناطقى که کاملاً مناسب مرکبات کارى هستند، به دلیل رشد پیوسته و زیاد، با وسایل افزاره‌اى (مکانیکی) درختان را هرس مى‌کنند و بدین وسیله آنها را کوتاه نگاه مى‌دارند.
  روش‌هاى تکثیر
کلیه مرکبات به غیر از لیموترش شیرازى و نارنج معمولاً به‌وسیله کوپیوند (پیوند جوانه) ازدیاد مى‌یابند. هر نوع را مى‌توان براى سایر انواع به‌عنوان پایه به کار برد که چون صفت پایدارى در برابر سرما تا حدودى از پایه به پیوندک انتقال مى‌یابد، درسال‌هاى اخیر، کاربرد نارنج براى این منظور بیشتر رواج یافته است. در گزینش پایه، پایدارى آن در برابر گوموز - Gummosisو سایر بیمارى‌هاى خاک‌زى نیز مهم است و بایستى در نظر گرفته شود. در مورد لیمو آب‌شیراز، چون حدود 85 درصد از بذرها داراى رویان‌هاى نامیزه - Apomict embryos هستند و از سوى دیگر،دوره نونهالى -Juvenility در لیمو کوتاه است و دانهال زود به بار مى‌نشیند، معمولاً آن را (به‌ویژه درجنوب کشور) توسط بذر و بدون کوپیوند زدن، ازدیاد مى‌کنند. نارنج نیز، به دلیل مشابه، معمولاً با بذر تکثیر مى‌گردد.

دوشنبه 94 فروردین 31 , ساعت 9:12 عصر

آموزش هرس انگور,
آموزش هرس درخت,
آموزش هرس پسته,
باغ میوه,
آموزش هرس درخت انگور,

 

 

زمان هرس در مرکبات :
 
زمان هرس در مرکبات برخلاف سایر درختان و سیاه ریشه آنچنان محدودیتی ندارد . بلکه باغدار در زمان مناسب که کار کمتری دارند میتوانند اینکار را انجام دهند . مع الوصف باید توجه داشت بهترین زمان اواخر زمستان و اوایل بهار وقتیکه خطر سرمازدگی پایان یافته و  قبل از جوانه زدن شاخه ها باید صورت گیرد . غیر از شرایط خاص نظیر بیماری ، سرخشکیدگی ، بعد از برداشت میوه شروع خواهد شد چنانچه سالزدگی در درختان وجود داشته باشد  هرس در سال نیاوری انجام شود .
لازم به ذکر است در هر زمانی شاخه ای ،  از تنه درخت رشد نماید بلافاصله آنرا هرس نموده و اجازه ادامه رشد به آنان داده نشود .
 
هرس درختان مرکبات ناشی از سرما ( یخ زدگی ):
 
با وجودیکه اثرات سرما در برگها و شاخه های جوان ظرف چند روز خودش را نشان میدهند ولی اثرات منفی سرما در شاخه های مسن و قدیمی طی چند هفته و حتی یکسال ظاهر میشود. با توجه به شدت سرما و دوره سرما،  این مدت تغییر مینماید . روی این اصل بایستی منتظر ماند تا اثار سرما نمایان گردد . بهرحال این دوره 6 تا 12 ماه تجاوز نمی نماید .

تدابیری برای جلوگیری از سرما  در باغات مرکبات:
 
هر چند در سرمای  اخیر ( دی ماه 86 ) باغداران مرکبات در مقابل یخ زدگی  بی دفاع مانده اند ، لازم است در اتی و یا در احداث باغ جدید موارد زیر مدنظر و یا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار دهند .
 
در حقیقت برای جلوگیری از زیان سرما انتخاب صحیح محل احداث باغ است . چنانچه در یک منطقه خطر سرما همه ساله باشد در انتخاب واریته دراین مناطق باید دقت شود تا واریته مقام به سرما انتخاب شوند یا از انتخاب محل باغ منصرف شد . فقط اگر سرما همه ساله نبود بلکه در بعضی از این سالها این سرما اتفاق افتاد  موارد زیر برای اینگونه مناطق توصیه میشود .

 
دوشنبه 94 فروردین 31 , ساعت 9:12 عصر

    دانلود فیلم آموزشی هرس درختان میوه,
    دانلود نمونه سوالات هرس درختان میوه,
    انواع هرس درختان میوه دانلود پاورپوینت,
    هرس درختان میوه,
    فیلم هرس درختان میوه,

 

 

اثر هرس

اولین اثر هرس، کاهش تعداد جوانه و در نتیجه تغییر نسبت شاخه به ریشه است، اما مهمترین اثر مربوط به تغییر در میزان نفوذ نور و غالبیت درخت است. نور به طور بدیهی روی جوانه­دهی، گلدهی، میوه­نشینی، کیفیت میوه، رنگ و عملکرد تاثیر دارد. در قسمت­های جانبی درخت که دارای تراکم نوری کمتر از 15 درصد است برگ و میوه کمتری تشکیل می­شود. سن و موقعیت جوانه­های موجود در تاج، میزان واکنش به جوانه­دهی و گلدهی درخت را تحت تاثیر قرار می­دهد. این عوامل ارتباط نزدیکی با هم داشته و روی جمعیت گل از طریق هرس تاثیر دارند، هرچند این اثرات بستگی به زمان و شدت هرس دارد. بعضی از مرکبات مثل نارنگی زودرس، ممکن است محصول زودرس با اندازه نامناسب و کم آب تولید نماید در این صورت یک هرس سنگین و حذف بخشی از اسکلت درخت امکان نفوذ نور به داخل شاخه­ها را داده و رشد تسریع می­شود. در این صورت میوه­هایی که تولید می­شود پرآب و بزرگ خواهد بود.

 

چگونگی هرس

روش­های مختلفی از هرس با توجه به هدف، میزان سرمایه، زمان و قابل دسترس بودن کارگر و تجهیزات وجود دارند. به طورکلی، عادت رشد طبیعی یک درخت را می­توان مبنای هرس قرار داد. بنابراین هرس در مرکبات به دو دلیل با سایر درختان تفاوت دارد. اول بیولوژی گلدهی آن و دوم الگوی ذخیره مواد فتوسنتزی است. این عوامل تاثیر زیادی روی زمان و چگونگی هرس دارند. معمولاً سعی می­شود درختان جوان تربیت شوند تا بعدها از انجام هرس شدید روی آنها جلوگیری شود. هرس فرم­دهی بیشتر در خزانه انتظار و یا زمین اصلی در سال‌های اولیه انجام می­شود. پس از آن تا سنین بین 20-15 سالگی هرس سبک انجام می­شود. بیرون آوردن نهال­های جوان از خزانه جهت کاشت در زمین اصلی، با قطع شدن بخشی از سیستم ریشه نهال مواجه است. با کاهش سیستم ریشه، بخش هوایی نهال در محل اصلی نمی­تواند مواد غذایی و آب لازم را دریافت نماید. بنابراین درخت با ریزش بعضی از برگ­ها و سوختگی سرشاخه­ها روبرو می­شود. لذا جهت ایجاد تعادل بین بخش هوایی و ریشه، قطع حدود 3/1 تا 2/1 قسمت هوایی نهال ضروری است.

 

زمان هرس

زمان هرس به شدت روی گلدهی تاثیر دارد. هرس قبل از باز شدن جوانه، میزان جوانه­دهی را افزایش و تعداد گل را کاهش می­دهد. هم­چنین به طور چشمگیری نسبت گل­آذین­های برگدار به گلدار افزایش می­یابد. در صورت هرس زودهنگام در زمستان این اثرات شدیدتر است. پیشنهاد شده است که باغداران در صورت امکان هرس را بلافاصله بعد از برداشت شروع نموده و تا مرحله تمام گل ادامه دهند. با نزدیک شدن به مرحله تمام گل، از شدت هرس کاسته می­شود. ارقامی که در زمستان هرس می­شوند شامل ساتسوما، کلمانتین و ناول بوده و پرتقال و گریپ­فروت در میانه فصل هرس می­شوند.


دوشنبه 94 فروردین 31 , ساعت 9:11 عصر

ماشینهای هرس درختان میوه,

دانلود هرس درختان میوه,

فیلم هرس درختان میوه,

نحوه هرس باغ فندق,

فیلم هرس باغ پسته,

 

 

فواید هرس
1- شکل و فرم دادن به نهال که در سال های اول تا چهارم و به عنوان هرس فرم دهی اجرا می شود.
2- حذف شاخه های خشکیده، آفت زده، مریض، شکسته و مزاحم.
3- خلوت کردن تاج درخت از شاخ و برگ های اضافی جهت ورود نور و هوا به درون شاخسار درخت.
4- جلوگیری از تناوب باردهی و سال آوری درخت با حذف و تنک کردن تعدادی از شاخه های بارده و در نهایت بعضی از میوه ها.
5- جوان کردن درختان مسن با حذف شاخه های پیر و جایگزین کردن آن ها با شاخه های جوان.
6- جلوگیری از رشد رویشی بیش از حد و وادار کردن گیاه به رشد زایشی و میوه دهی.
7- ایجاد تعادل بین ریشه و ساقه که به ویژه هنگام انتقال نهال دارای اهمیت است.
8- بالا بردن کیفیت و اندازه محصول با قطع شاخه های اضافی و متراکم.
9- کوتاه نگه داشتن درخت، سبب راحتی عملیات داشت (سمپاشی و هرس) و برداشت می گردد.
زمان هرس
بسته به نوع گیاه و هدف از هرس، این کار در دو موقع از سال انجام می شود:
1. در هنگام استراحت و خواب گیاه که معمولاً در فصل سرد زمستان واقع شده و اصطلاحاً به هرس زمستانه و یا خشک معروف است.
2. هرس سبز یا تابستانه، که در موقع فعال و سبز بودن گیاه (حتی گل یا میوه دار بودن) انجام می گیرد.
قابل ذکر است که اصولاً هرس (در هر زمانی) باعث تأخیر در باروری نهال های جوان و کاهش محصول درختان بارور می گردد لذا در تمام انواع هرس، رعایت جانب اعتدال ضروری می باشد.

- هرس زمستانه معمولاً در اواخر فصل زمستان قبل از جوانه زنی درختان صورت می گیرد. در این زمان به علت متوقف یا کند شدن شیره نباتی، به گیاه آسیب کمتری وارد می شود و از آنجا که درخت فاقد برگ می باشد لذا کلیه قسمت های شاخه به راحتی قابل رویت بوده، تصمیم گیری برای انجام هرس، در این حالت راحت تر می باشد. فرم دهی و تربیت نهال در سال های اول کاشت و حذف شاخه های شکسته، مریض وآفت زده و هرس ریشه در زمستان (هرس خشک) می گیرد.
- هرس های سبز یا تابستانه این نوع هرس ها، گرچه همگی به نام تابستانه خوانده می شوند ولی در عمل بر حسب نوع، می توان آنها را از اول بهار تا اواخر تابستان انجام داد. مهمترین هرس های تابستانه عبارتند از: حذف گل ها و میوه های اضافی که کلاً تنک کردن- Thinning- نامیده می شود، ایجاد زخم بر روی پوست ساقه، حذف نرک هاو پاجوش ها، بریدن قسمت های انتهائی شاخه های سریع الرشد، هرس بوته های زینتی به منظور حاشیه سازی و ایجاد اشکال تزئینی، حذف شاخه ها و گلهای خشک گیاهان زینتی و بالاخره هرس برگ.

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ