سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : «ای رسول خدا ! به من کاری بیاموز که چون انجامش دهم، خدا در آسمان، وزمینیانْ دوستم بدارند» .حضرت فرمود : «به آنچه نزد خداوند است، رغبت کن، تا خداوند دوستت بدارد و به آنچه نزد مردم است، بی میلی نشان بده، تا مردمْ دوستت بدارند» [امام صادق علیه السلام]

دانلود کتاب آموزشی پیوند درختان کلیک کنید


دانلود کتاب آموزشی هرس درختان کلیک کنید


دانلود فیلم آموزشی هرس سیب درختی کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید 

آموزش تکنیکهای پیونددرختان کلیک کنید

 
سه شنبه 94 اردیبهشت 1 , ساعت 10:54 صبح

    هرس کردن,
    هرس کردن پاورپوینت,
    هرس کردن پسته,
    هرس کردن انگور,
    هرس کردن سیب,
    هرس کردن مو,

 

 

هرس

درختان مرکبات نسبت به سایر درختان میوه به هرس کمتری احتیاج دارند. از طرف دیگر با انجام هرس شدید طی چندین سال می­توان اثر پاکوتاهی را در آنها مشاهده نمود. در چارچوب داشتن یک مدیریت خوب در باغ، انتخاب و انجام هرس (حذف شاخه­هایی ویژه و غیر دلخواه بلافاصله بعد از برداشت) نوعی عملیات مدیریتی محسوب شده که سطح تولید و اندازه میوه را بهبود می­بخشد. بنابراین انجام هرس ضروری و مفید است. انجام هرس سبب امکان کنترل درخت و محدود نمودن عوامل ساختاری درخت (چون ارتفاع، پراکندگی شاخه­ها و تراکم تاج)، فعالیت تاج (فیزیولوژی تاج، انتشار نور در درون تاج و تقسیم مواد فتوسنتزی) می­شود. ساختار و فعالیت شاخه­های درختان همزمان با رشد، انبوه شدن و در نهایت مسن شدن درخت تغییر می­کند. انبوه شدن شاخه­ها باعث کمبود نور، کاهش سطح برگ و تولید شاخساره، قرار گرفتن میوه­ها در قسمت­های انتهایی تاج و در نهایت کاهش عملکرد، اندازه میوه و کیفیت خارجی میوه می­شود. به همین دلیل درختان مرکبات قبل از وقوع چنین مشکلاتی نیاز به هرس دارند.

 

 

برای فراهم ساختن شکل مناسب درخت، طی 3-2 سال هرس فرم الزامی است. هر شاخه­ای که در ناحیه زیر پیوند ظاهر می­شود، باید در همان مراحل اولیه رشدی قطع شود. با هدف ایجاد تاجی که تقریباً از 40-30 سانتی‌متری سطح زمین شروع شود تعداد 4-3 شاخه در اطراف درخت و با فاصله حدود 10 سانتی­متر از یکدیگر نگه­داشته و بقیه شاخه­ها قطع می­شوند. در شمال و جنوب ایران سعی می­شود شاخه­های فرعی را وادار به رشد در جهت بیرونی نمایند و داخل تاج را باز نگهدارند. مراقبت از شاخه­ها جهت شکل­دهی در تمام طول سال­های اول تا سوم بعد از کاشت در زمین اصلی ادامه دارد. لیکن عمدتاً هرس در زمستان و بعد از رفع خطر سرما انجام می­گیرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ